Pytania czytelników

Organizacja centrum telefonicznego

  • Przeczytano: 15015
  • Komentarzy: 3
Czytelnik napisał:
Witam,



Postanowiłem napisać do Państwa niniejszy list chcąc zasięgnąć wiedzy i dowiedzieć się co powinienem brać pod uwagę przy organizacji centrum telefonicznego.



Ofertę naszej firmy będziemy w znacznym stopniu prezentować za pośrednictwem telefonu i poczty elektronicznej. Chcąc ograniczyć koszty związane z połączeniami skłaniamy się do wykorzystania telefonii internetowej i tu rodzi się wiele pytań.



Mianowicie, wiem że możliwe jest zarezerwowanie sobie numerów stacjonarnych. Nam zależałoby na 16 numerach, które miałyby kierunki do poszczególnych województw. Chodziło nam o to żeby potencjalny klient mógł dzwonić do nas wybierając numer lokalny (i płacić za połączenie stawkę lokalną) a następnie być przekierowanym do call centre, gdzie mógłby być obsłużony.



Z drugiej jednak strony wiem o usłudze w postaci numeru dostępowego 039, który zapewnia połączenie się z numerem niezależnie od położenia geograficznego za lokalną stawkę. I chciałbym poradzić się które rozwiązanie jest lepsze biorąc pod uwagę wady i zalety.



Po drugie, chcielibyśmy mieć centralkę, która w ramach swoich funkcji miałaby menu głosowe, które mogłoby pomóc dzwoniącym klientom np. jeśli chcesz się połączyć z działem obsługi klientom naciśnij 1, jeśli chcesz się połączyć działem marketingu naciśnij 2 itd. A także pozwoliła by nam na komunikację wewnątrz firmy. Pytanie związane z tą kwestią jest następujące: co jest efektywniejsze, tańsze i po prostu lepsze czy zakup urządzenia stanowiącego centralę czy wykorzystanie wirtualnej centrali, którą oferują poszczególne firmy z branży IT.



Rzecz kolejna. Nasze łącze internetowe ma transfer około 2MB (w każdą stronę
- upload i download). Jak by się przedstawiała sprawa ewentualnego „uzbrojenia” 5 komputerów w telefony, które byłyby wykorzystywane do działalności sprzedażowej? Czy należałoby „podzielić” łącze tak aby cześć wykorzystać na łącza internetowe a cześć na rozmowy telefoniczne?



Pod pojęciem „podzielenia” łącza mam na myśli ustanowienie odrębnego IP. Nie jestem pewny tego ale słyszałem że istnieje taka możliwość. I być może wpływa to pozytywnie na jakość rozmowy. Proszę o ustosunkowanie się do tego zagadnienia. Jestem laikiem w tych
technologicznych sprawach więc skłaniam się do Państwa doświadczenia i wiedzy.
Słyszałem, że można korzystać z aparatów telefonicznych obsługujących funkcję VoIP, ale czy lepiej jest korzystać z telefonu za pośrednictwem komputera, przy którym siedzi konkretny pracownik czy nabyć zewnętrzne aparaty.



Z góry dziękuję za wszelkie rady sugestie i wyrozumiałość w stosunku do mojej niewiedzy w tym zakresie :).
Odpowiedź eTelefonia:
Witam,



Co do numeru 039 - to są z nimi problemy - nie wszędzie działaja, a przede wszystkim z sieci TPSA, a bynajmniej tak było w pierwszym kwartale tego roku. Być może sytuacja uległa już zmianie. Na dzień dzisiejszy wydajemi się się, ze numery w danych strefach byłyby wyjściem lepszym - minie bowiem trochę czasu, kiedy ludzie przekonają się, ze 039 będzie strefą lokalną. Nie widzę przeszkód, zeby połączyć te dwa rozwiązania - tak na prawdę ile będzie Pan miał numerów to nie ma zbytnio znaczenia.



Co do centralki - polecam rozwiązanie software'owe, dokładniej komputer z systemem linux i oprogramowaniem asterisk. Osobiście wdrażałem w kilku firmach takie rozwiązanie i sprawdziło się w 100%, co więcej, daje to możliwość praktycznie dowolnej konfiguracji. Dzięki takiemu rozwiązaniu można np. odebrać kila numerów od różnych operatorów i zdecydować czy każdy ma być obsługiwany osobno czy wszystkie tak samo (dial plany). Można też sterować tym, co ma się dziać z połączeniem w zależności od godziny czy ilości np. dostępnych konsultantów. Możliwości są na prawdę ogromne.



Co do łącza Internetowego - trzeba mieć zarezerwowane ok 80kbps na 1 rozmowę (przy najlepszym kodeku G711a), więc teoretycznie do samego VoIPa łącze symetryczne 512kbps w zupełności wystarczy. Warto przemyśleć rozwiązanie tak, aby było zagwarantowane pasmo na rozmowy telefoniczne, żeby nie było problemów z połączeniem. Przy łączu 2Mbit/2Mbit ja bym rozwiązał to tak, że 60-65% pasma przeznaczyłbym na internet, resztę zagwarantował na VoIP'a.



Co do aparatów - kwestia założeń firmy - nie ma to znaczenia czy będą to odrębne aparaty czy rozwiązanie softwareowe. Wiadomo, drugie rozwiązanie znacznie tańsze.

Zobacz inne losowo wybrane pytania:

VoIP bez QoS
VoIP - parę istotnych pytań
Czy przy takich predkościach mam szanse na rozmowy?
Wysyłanie faxu z urządzenia przenośnego
Bramka VoIP przy publicznym IP

  • Michal2011-10-27 23:49:00
    A nie lepiej byloby nr infolini 0801?oferta freeconet jest calkiem fajna w tym zakresie.Infolinia 801 jest taryfikowana jak polaczenie miejskie wiec spoko.Mozesz kupic tez bramki linksysa pap2t do jednej bramki podlaczysz 2 aparaty analogowe i przez woipa gadasz
  • Paweł Ratajewski2007-08-10 10:34:00
    Jeżeli chodzi o podłączenie, można zakupić 4portową kartę FX0 (do podłączenia linii TPSA)i 12 portową kartę FXS do podłączenia zwykłych aparatów lub zakupić 6 2-portowych bramek PAP2T i zalogować jest jako klient SIP do asteriska. Asterisk umóżliwia dowolną konfigurację (również nagrywanie wszystkiego z wszystkich traktów wej/wyj), podejrzewam, że ELNIX też bazuje na asterisku lub wykorzystuje podobny soft. Pozdrawiam Paweł Ratajewski
  • Adam2007-08-09 21:30:00
    Witam , poleca Pan centralkę softwarowa,. A jak do komputera podłączyc np. 12 telefonów i np. 3 linie TPSA? Inni polecaja do Asteriska telefony IP ale one sa drogie. A jak chce uzytkowac zwykle telefony. Mam stara centrale telefoniczna ale w miare dobre telefony więc chce je wykorzystać i nie wiem jak do tego asteriska te telefony podłączyc. Znajomi namawiają mnie jednak na centralke ELNIX IP-PBX i tam jest mozliwosc podłączenia zwykłych telefonów. Jaka jest więc róznica między centrala Astersik a np. ELNIX IP-PBX ? W centrale IP-PBX jest nagrywanie rozmów po PSTN i po SIP a czy Asterisk tez to umożliwia. DZIEKI Adam
Dodaj komentarz
TPL_GK_LANG_BACK_TO_TOP