Pytania czytelników

Jakość rozmów a łącze internetowe

  • Przeczytano: 19465
  • Komentarzy: 2
Czytelnik napisał:
Serdecznie witam,



Jestem już chyba Pana stałym 'klientem'. Pańskie odpowiedzi na moje pytania zawsze mnie w pełni satysfakcjonowały, ale też zawsze pojawia się jakiś nowy problem, o którego rozwiazanie warto zapytać eksperta.



Problem:

Internet mam w sieci Multimedia,mieszkam w Lublinie.
Umowę z \"Multimedia\"mam podpisaną na pakiet 128.
W umowie tej jest dokładnie napisane,że dostawca usług czyli 'Multimedia' zobowiązują się do swiadczenia usługi o m a k s y m a l n e j prędkosci do 128. Nie pisze nic czy do ściągania,czy do wysyłania danych.(D/Up).



Od pewnego czasu,korzystając z programików 'Numion' i 'Spid Test',sprawdzałem jakość łącza. Zauważyłem, że dla poprawnej łącznosci przez Voip jest również bardzo ważne tzw. opóżnienie w transmisji pakietów (latency). Nie wiem czy napisałem dobrze, ale napewno będzie pan wiedział o co chodzi.



I tak w ostatnim okresie (grudzień 2006) średnia najwyższa szybkość łącza byłą: D/U/L = 122/57/203 milisekund.,-były i niższe.
Korzystam z dwóch operatorów Voip,:Iptanifon i Betamex.
O ile z Iptanifonu można się dogadać w miarę normalnie,Betamax juz się nie wyrabia.

Zgłosilem reklamację,przyszli panowie technicy z Multimedia,pomierzyli łącze,(zgadzało się mniej-więcej z moimi pomiarami) i orzekli,że nic poradzic na to nie mogą.Zaproponowali mi,zakup wyzszego pakietu 256.



Moje pytanie brzmi tak:

Czy istnieją normy techniczne określające parametry jakie powinno spełniać łącze internetowe np:jezeli mam mieć (D) 128,to ile powinnobyć (U),-jeżeli (D) 256,to ile powinno być (U),jakie powinno być opóznienie w przesyłaniu pakietów itp.Proszę ewentualnie o odpowiedż gdzie mogę tego szukać.



Z wyrazami szacunku.Pozdrawiam.



PS.Myśle że odpowiedż na to pytanie zainteresuje innych 'forumowiczów' korzystających z Voip i zwalajacych winę za złą jakość rozmów na dostawców usługi Voip, a nie na dostawców internetu.
Odpowiedź eTelefonia:
Witam ponownie,



cieszę się, że poprzednie odpowiedzi Pana satysfakcjonowały, choć zapewne i tak nie wyczerpały tematu, gdyż na temat zarówno sieci jak i usługi VoIP możnaby pisać godzinami...



Co do dzisiejszego pytania - jeżeli operator nie wyszczególnia prędkości download/upload i podaje jedną wartość, to ja rozumiem to jako łącze symetryczne. Z tego co kojarzę, starsze pakiety w Multimedii obejmowały łącza symetryczne, dziś wiem, że w ofercie znajdują się także pakiery asymetryczne np. 512dow/256up. O takie rzeczy to już najlepiej pytać operatora, gdyż nie śledzę ofert różnych operatorów. Z tego co Pan mi napisał 'D/U/L = 122/57/203 milisekund' wynika, że posiada Pan łącze 128kbps down/64kbps up.



Jeżeli korzystamy z usługi VoIP to stabilność łącza internetowego jest oczywiście sprawą kluczową. Nawet jeżeli operator posiada dedykowne trakty głosowe (E1/SS7) to jeżeli użytkownik końcowy będzie miał problemy z połączeniem do serwera głosowego, to jakość usługi będzie niezadowalająca. Przy połączeniach głosowych opóźnienie nie jest najbardziej kluczowym elementem pod warunkiem, że amplituda czasów odpowiedzi (latency) oscyluje w granicach do 30-50ms. Nawet przy stałych opóźnieniach np. 150 ms rozmowa powinna być bezproblemowa, ale jeżeli raz odpowiedź wynosi 20ms, za chwilkę 150ms, to usłyszymy efekt tzn. 'czkawki'. Warto też wiedzieć kiedy pojawiają się się 'wysokie pingi' - otóż jest to zazwyczaj spowodowane przeciążeniem łącz (naszego lub operatora) lub może to być efekt wielohopowości (jeżeli pakiet z naszego komputera do routera docelowego musi przejść przez kilkanaście routerów - przejście przez jeden router nazywamy hopem - czas odpowiedzi na nasz pakiet od routera odpowiada maksymalnemu czasowi do routera po drodze). Czasem nasz operator posiada bezpośredni styk z jakimś innym operatorem, więc ilość hopów do danego routera/hosta będzie relatywnie mała i w takiej sytuacji opóźnienia będą od kilku do kilkunastu ms.



Jeżeli chodzi o standarty opóźnień, to wydaje mi się, że nie ma takiego dokumentu (dot. sieci internet). Jest zbyt wiele czynników wpływających na ten parametr, choć zawsze im mniej tym lepiej. Natomiast przyjmuję się, że w sieciach budowancyh w technologii 100base-T (fastethernet 100MB/s - sieci lokalne) jest mniej niż 10ms.



Jeżeli chodzi o przepustowości łacza niezbędne do VoIP'a - to jest to kwestia wykorzystywanych kodeków. Przy kodekach G711a/G711u - zapewniają bardzo dobrą jakość rozmów - (są chyba w tej chwili standartem w protokole SIP) zużycie łącza podczas rozmowy wynosi ok. 64kbps/64kbps + payloady - czyli sumarycznie wykorzystujemy ok 80kbps/80kbps. Wiadomo, że wartości te się wahają w zależności od ilości i kierunku przesyłanego głosu - jeżeli my mówimy, a rozmówca milczy to będzie bardziej obciążony upload niż download.

Zobacz inne losowo wybrane pytania:

Rozmowy VoIP za granicą
Którego operatora wybrać?
Czy bramki VOIP pozwalają na wybieranie impulsowe?
Laptop z bramką VoIP
Jaką bramkę wybrać?

  • Paweł2009-12-14 09:02:00
    WITAM. CHCIAŁBYM SIE DOWIEDZIEC CZY MAJAC INTERNET W SIECI KOMÓRKOWEJ NP BLUECONECT,IPLUS ORANGE FREE LUB FREDOM PRO UZYWANE SA WSZELAKIEGO RODZAJU MODEMY. I MOJE PYTANIE ODNOSI SIE DO TEGO CZY JEST MOZLIWOŚC PODLĄCZENIA KTOREGOŚ Z MODEMÓW OFEROWANYCH NA RYNKU POD BRAMKĘ VOIP LUB CZY SĄ TAKIE BRAMKI DOSTOSOWANE POD TAKIE MODEMY? WYŁĄCZAJAC W TO LINIE TPSA. POZDRAWIAM
  • Ja22009-06-03 16:59:00
    Nie ma takich norm - UKE próbuje je wyprodukować ale na podstawie informacji od operatorów więc nie wiadomo co z tego wyjdzie.
Dodaj komentarz
TPL_GK_LANG_BACK_TO_TOP