Pytania czytelników

VoIP w małej firmie

  • Przeczytano: 13530
  • Komentarzy: 0
Czytelnik napisał:
Jestem małą firmą i chcę rozwinąć nowe 'przedstawicielstwa'. Cel: mieć przedstawiciela w każdym kraju UE, ale głównie w tym roku PL, De oraz później na każde wojewodztwo.



[.....]. Ważne jest dla mnie jak ktoś będzie dzwonił, żeby się otwierało pole z nazwą osoby dzwoniacej - firmy o ile jest w mojej bazie kontaktów - jak to zrealizowac?



Moj cel: mieć centrale wirtualną z Asterisk softwerem+Harwer i ona pokazuje - udostępnia nr VoIP moim współpracownikom - jak zmierzyć ile rozmów mogę prowadzić jednocześnie? Jakie łącze internetu powinienem miec? Jak zabezpieczyc sie przed podsłuchami?



Pozdrawiam
Odpowiedź eTelefonia:
Witam,



postaram się w miarę krótko i rzeczowo udzielić odpowiedzi na Pana pytania, choć tematyka, którą Pan poruszył jest bardzo obszerna.



Po pierwsze, przydałaby się informacja o wielkości przedsięwzięcia, oczwywiście od strony ilości użytkowników i stref numeracyjnych, bo jak rozumiem, każdy kraj i oddział obsługiwany ma być przez numery z danej strefy numeracyjnej. W przypadku dużej ilości użytkowników w danej strefie, lepiej zaplanować system rozproszony (oddziałowy) zamiast scentralizowanego, choć wszystko ma swoje plusy i minusy.



Linux + Asterisk zdaje się być dobrym rozwiązaniem (możliwość połączenia kilku maszyn protokołem IAX2 wykorzystujący kodek SLIN, który zapewnia bardzo dobrą jakość rozmów).



Oczywiście, możnaby pokusić się na początku o postawienie jednego PBX-a na np. kraj i kupić u któregoś z operatora numery z odpowiednich pól numeracyjnych. Sam zarządzam podobną platformą opartą właśnie na asterisku. Co należałoby zrobić - postawić porządną markową maszynę (np. IBM, HP), która byłaby gateway'em głosowym, załatwić sobie numery krajowe, które możby routowac przez różnych operatorów (coś w rodzaju adresacji IP i routingu BGP) i podjąć współpracę z min. 2 operatorami VoIP (połączenia traktami E1 lub SS7). Wyżej wymienione rzeczy najlepiej byłoby zrobić dla każdego kraju, choć zaterminować swoje numery możnaby nawet zagranicą.



Jeżeli chodzi o identyfikację numeru rozmówcy (usługa CLIP), to jeżeli tylko rozmówca ujawni swój numer (nie ma zastrzeżonego lub w jakiś inny sposób go nie ukryje) to oczywiście przekazanie numeru jest możliwe. Powiązawszy asteriska z bazą danych umożliwia już na telefonie wyświetlanie praktycznie co się chce.



Jeżeli chodzi o ilość rozmów jednoczesnych. Tu zalezy tak na prawdę od sprzetu. Dobre karty PCI do obsługi traktów E1 (np. firmy Sangloma) posiada 4 porte E1 PRE (jeden port obsługuje 32 kanały), czyli 1 taka karta pozwoliłaby na obsługę 128 rozmów jednocześnie. Z tego co pamiętam są karty posiadające większą ilość portów, oczywiście zawsze jest też możliwość dołożenia kolejnej takiej karty do serwera.



Jeżeli chodzi o łącze internetowe, wszystko zależałoby od zastosowanego rozwiązania (jeden gateway VoIP-owy na miasto, kraj czy jeden centralny). Połączenie internetowe potrzebne byłoby tylko do obsługi teminali (sesje SIP-owe) i ewentualne połączenia między asteriskami (gateway'ami głosowymi), gdyż sam ruch głosowy odbywałby się przez trakty E1-kowe. Podsumowująć, pasmo zależne jest od infrastruktury i wyboru rozwiązania.



Jak się zabezpieczyć przez podłuchami, nie jest to jakoś szczególnie trudne, wystarczyłoby oddziały połączyć szyfrowanymi sesjami VPN-owymi (szyfrowanie kluczem RSA).

Zobacz inne losowo wybrane pytania:

Jak przydzielić priorytety przesyłanych danych w sieci lokalnej
Dialplan
Czy jest możliwość....
Asterisk i telefony IP
Za cicho? zmień softphone

Dodaj komentarz
TPL_GK_LANG_BACK_TO_TOP