O VoIP

Technologia VoIP (Voice over Internet Protocol) jest alternatywą we współczesnej komunikacji. Pozwala na przeprowadzanie rozmów za pośrednictwem Internetu. Sygnał mowy jest poddany kompresji a następnie dzielony na pakiety i przesyłany za pomocą sieci. W węźle odbiorczym taki proces zostaje odtworzony w odwrotnej kolejności, czego efektem jest otrzymanie normalnego sygnału mowy. Usługa taka pozwala na olbrzymie obniżenie kosztów rozmów w porównaniu z tradycyjną telefonią stacjonarną.

Zalety w porównaniu z telefonią tradycyjną:

  • niezależność od operatorów/monopolistów państwowych (swoboda wyboru a potencjalnie także większa prywatność)
  • często zerowy koszt połączeń VoIP
  • niższy koszt połączeń z telefonią stacjonarną (zwykle dopiero przy połączeniach zagranicznych)
  • pełna mobilność użytkownika (problem roamingu ma ograniczone znaczenie)
  • niski koszt infrastruktury (w porównaniu z tradycyjnymi liniami telefonicznymi)
  • integracja z przyszłościowymi usługami takimi jak przesyłanie danych czy obrazu

Wady w porównaniu z telefonią tradycyjną:

  • większa zawodność usług
  • konieczność posiadania dodatkowego (dzisiaj) sprzętu lub oprogramowania i łącza internetowego
  • przy realizacji sprzętowej większe koszty zakupu (np. aparatów) dla użytkownika końcowego

Z VoIP korzystać można do połączeń z:

  • innymi użytkownikami VoIP
  • użytkownikami telefonii stacjonarnej
  • użytkownikami telefonii komórkowej

Osiągnąć to można:

  • wykorzystując komputer przyłączony do internetu z odpowiednim oprogramowaniem komunikacyjnym
  • używając telefonu IP, lub bramki VoIP skonfigurowanych do użycia dla jednego lub wielu operatorów VoIP
  • korzystając z tzw. kart zdrapek pre-paid do wykonywania rozmów międzynarodowych

TUTAJ znajdziecie opis typów połączeń, według którego posegregowaliśmy dla Was operatorów.

Najczęściej praktykowane jest wykorzystanie VoIP do realizacji połączeń zagranicznych, których koszt jest wielokrotnie mniejszy niż w telefonii tradycyjnej czy komórkowej.

Poszczególne systemy różnią się nie tylko ceną połączeń, ale również sposobem "podłączenia" się.

W przypadku kart zdrapek połączenia wykonuje się poprzez numery dostępowe/połączenia dodzwaniane (typu 0-801, ale również zwykłe numery "stacjonarne" oferowane przez niektórych operatorów VoIP).

W przypadku telefonu IP, bramki VoIP lub programu (typowego VoIP lub komunikatora internetowego) połączenie wykonujemy korzystając z posiadanego łącza internetowego (istnieje możliwość wykupienia towarzyszącego numeru telefonii stacjonarnej, co pozwala na odbieranie rozmów przychodzących). Obecnie dla tego typu połączeń mamy możliwość dzwonienia na dowolny numer telefoniczny na całym świecie (niektórzy operatorzy ograniczają możliwość połączeń na płatne infolinie i telefony alarmowe).

Oprogramowanie

Oprogramowanie można podzielić na trzy główne grupy. Pierwsza, to programy stworzone z myślą o komunikacji głosowej. Druga grupa to komunikatory internetowe, których funkcjonalność została poszerzona o możliwość przekazywania głosu. Trzecią grupę stanowią serwery służące do obsługi połączeń VoIP i centralek PBX.

Problemy

Największym problemem, z jakim boryka się telefonia VoIP, jest jakość połączenia. Obecna struktura Internetu uniemożliwia często zapewnienie minimalnego stałego przesyłu danych (QoS), wymaganego dla idealnej jakości rozmowy. W razie zbyt wolnego połączenia pojawiają się zniekształcenia, dźwięk staje się mechaniczny, a słowa urywane (Jitter, Lag). Dodatkowym utrudnieniem są większe opóźnienia, które w skrajnych sytuacjach uniemożliwiają płynną konwersację. W większości przypadków udaje się jednak obejść ten problem poprzez użycie zaawansowanych metod kompresji dźwięku. Zresztą przy połączeniu 256kb/s jakość rozmowy przy zastosowaniu QoS`u jest już bardzo dobra.

Kolejnym utrudnieniem jest brak w większości przypadków możliwości dzwonienia pod numery alarmowe. Związane jest to z trudnością lokalizacji rozmówcy i tym samym odpowiedniego przekierowania jego zgłoszenia do najbliższej jednostki alarmowej.

Polska w porównaniu ze światem

Serwis internetowy DigiTimes we wrześniu 2004 poinformował, iż pięć państw, w których technologia telefonii internetowej w wersji opartej na sieci P2P jest najpopularniejsza to Stany Zjednoczone, Tajwan, Polska, Brazylia i Chiny.

zródło: Wikipedia i eTelefonia.

Aby zasięgnąć więcej informacji polecamy odwiedzić strony:

http://www.egospodarka.pl/12032,Gotowosc-na-VoIP,1,12,1.html

http://www.chip.pl/arts/archiwum/n/articlear_124757.html

TPL_GK_LANG_BACK_TO_TOP